Let's see if what I will tell you next is of any use to you. Although it seems that I have a good memory because I remember absolutely everything of my life since I was a child, the fact is that my short-term memory is failing everywhere and I have many shortcomings to memorize long texts.
I spent years failing with an average grade of zero and repeating courses until I found a solution for an important part of the subjects (I have a limit that I can not exceed and I can not give more of myself).
For example, in mathematics, short-term memory, concentration and abstraction are very important. So you can practice these three things separately. I did it by drawing, reading, playing video games and especially with puzzles, sudokus, mazes, board games..., then I practiced every day the multiplication table, I wrote down on a separate sheet certain rules that I often used in all the problems or little tricks to compact the problem as much as possible and make it easier to work.
Millions of free jigsaw puzzles created by a large community. Create, play, share jigsaw puzzles and compete with other users.
www.jigsawplanet.com
As for Physics and Chemistry I used a lot of mnemonic resources to have to memorize the minimum and while other people wrote down on a sheet a lot of formulas I wrote down a maximum of three and extracted all the others from the initial three or with combinations of these together with mnemonic resources.
In the history subject I would just look for other sources that explained the same thing but in a simpler or more understandable way, then I would rewrite what was in the book in my own way, in my own words, and when I finished I would read it. I could not memorize texts, so I limited myself to find out what had happened at a certain time and left for two days before memorizing some dates (in what century it happened, spring, summer, winter and some specific days).
As for the outlines, notes (of any subject, including mathematics) to study, I did not let them occupy more than half of a sheet, I had everything very schematized for not having to make much effort to review as many times as necessary. Then in the exam I explained calmly and in my own way what was asked of me.
That's how I went from failing to getting almost the highest grade.
Summary: Compact the information to the maximum to memorize the minimum and work the lacks with resources that in principle have nothing to do with the subject but that significantly improve the study of this (video games).
And another thing that I put as a rule to pass, and it worked, is that the day before the exam I used it for anything that I felt like studying... I relaxed a lot, I slept better and the next day I was much calmer.
//
A veure si et serveix de res el que et diré a continuació. Tot i semblar que tinc bona memòria perquè recordo absolutament tot de la meva vida desde ben petit, el cas es que la meva memória a curt termini fa aigües per tot arreu i tinc moltes carències per memoritzar textos llargs.
Em vaig passar anys suspenent amb una nota mitjana de cero i repetint cursos fins que vaig trobar una sol·lució per a una part important de les assignatures (tinc un límit que no puc sobrepassar i no dono més de si).
Per exemple, a les matemàtiques és molt important la memòria a curt termini, la concentració i l'abstracció. Per tant pots practicar per separat aquestes tres coses. Jo ho feia dibuixant, llegint, jugant videojocs i sobretot amb trencaclosques, sudokus, laberints, jocs de taula..., després practicava cada día la taula de multiplicar, m'apuntava en un full apart certes regles que usava sovint en tots els problemes o petits trucs per compactar al màxim el problema i fer-lo més fàcil de treballar.
Millions of free jigsaw puzzles created by a large community. Create, play, share jigsaw puzzles and compete with other users.
www.jigsawplanet.com
En quant a Física i Química usaba molts recursos nemotécnics per haver de memoritzar el mínim i mentre's d'altres persones apuntaven en un full un munt de fórmules jo apuntava un màxim de tres i extreia totes les altres a partir de les tres inicials o amb combinacions d'aquestes junt amb recursos nemotècnics.
A l'assignatura d'història em limitava a fer cerca d'altres fonts que expliquessin el mateix però de manera més senzilla o entenedora, després reescribía el que hi havía al llibre a la meva manera, amb les meves paraules i al acabar m'ho llegía. No podía memoritzar textos, així que em limitava a assebentar-me de que havía passat en una determinada época i deixava per a dos dies abans memoritzar algunes dates (en quin segle va passar, primavera, estiu, hivern i alguns dies concrets).
En quan als esquemes, apunts (de qualsevol assignatura, inclòs matemàtiques) per estudiar, no deixaba que m'ocupessin més de la meitat d'un full, ho tenía tot molt esquematitzat per no haver d'esforçar-m'hi gaire en repasar tantes vegades com fes falta. Després a l'exàmen explicava tranquilament i a la meva manera el que se'm demanava.
Així vaig passar de suspendre a treure gairebé la màxima nota.
Resum: Compactar al máxim la informació per memoritzar el mínim i treballar les carències amb recursos que en principi no tenen res a veure amb l'assignatura però que milloren notablement l'estudi d'aquesta (videojocs).
I un altre cosa que vaig posar-me com a norma per aprovar, i va funcionar, es que el día abans de l'exàmen el feía servir per qualsevol cosa que em vingués de gust menys per estudiar.. em relaxava molt, dormía millor i al día següent anava molt més trànquil.